Jönnek az igazán forró nyári napok és ilyenkor megugrik az üdítők iránti kereslet. Az egyik legnépszerűbb típus a narancsos-szénsavas üdítő, ami a gyerekektől kezdve a felnőttekig sokak kedvence. Már rég szerettük volna vaktesztelni a hazai kínálatot, hiszen egyre több az új termék ezen a piacon, úgyhogy bele is vágtunk. Íme az eredmény!

A SZÉNSAVAS ÜDÍTŐITALOKRÓL

Mivel a Magyar Élemiszerkönyv nem szabályozza a szénsavas üdítőket, így a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség leírását közöljük.

A szénsavas üdítőitalok olyan vízalapú, ízesített, édesített, alkoholmentes italok, amelyek gyümölcs alapanyagokat, növényi kivonatokat, aroma anyagokat, adalékanyagokat, szén-dioxidot tartalmaznak, és amelyek nem tartoznak az élelmiszerkönyvi előírás hatály alá, illetve a tejtermék italok közé.

A szénsavas üdítőitalok általában 12 %-nál kevesebb gyümölcslevet, növényi kivonatot, vagy ezek keverékét tartalmazzák, de ízesítésük történhet kizárólag aromaanyaggal is.

A termékek általános megnevezése “üdítőital”, de lehet alkalmazni kiegészítő jelzőket is, amelyek további tájékoztatást nyújtanak a fogyasztónak az ízről, az összetevőkről, vagy a termék alapvető jellemzőiről. Így például gyümölcslé tartalmú üdítőital nevében szerepelhet a gyümölcs neve, érezhető szénsavtartalom esetén a megnevezést ki kell egészíteni a “szénsavas” szóval, a kizárólag aromával ízesített üdítőitalok megnevezésében az aroma jellegét adó gyümölcs neve után fel kell tüntetni az “ízű” szót.
A gyümölcslevet tartalmazó termékek jelölésén a gyümölcs fotójával, vagy meggyőző rajzos megjelenítésével is utalni lehet a termék jellegét adó összetevőre.

A kizárólag aromával ízesített termék jelölésén a gyümölcs stilizált képe, azaz egyszerűsített formában, árnyalás nélküli színek és egyszerű dimenziók használatával való megjelenítése megengedett, mert az jelzi az ízesítés jellegét, így a fogyasztó számára tájékoztatást ad.

 

A VAKTESZT MENETE

A vaktesztet most a Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület 11 tagja végezte el.

A termékeket az AUCHAN, SPAR, TESCO, ALDI, LIDL, COOP, REÁL üzleteiben szereztük be. A fő szempont most a nem “energiamentes” választék feltárása és tesztelése volt.

Mivel a szénsavmennyiség megítélése fontos volt a teszten, így egyenként mértünk egy termékből 11 mintát a kóstolók elé, a palack felbontása után közvetlenül. A palackot alufóliába göngyöltük, így a kóstolók nem tudhatták épp melyik narancsos üdítőt kóstolják.

 

AZ ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK

Az illat ennél a terméknél véleményünk szerint nem volt fontos, így inkább az állagra, ízre és a fogyasztási élményre koncentráltunk.

Állag: először is a szénsav mennyiségét értékeltük, hogy elégséges-e. Túlzott mennyiségűt nem találtunk, 1-2 terméknél volt gond a szerintünk kevés mennyiségű szénsavval, ami rontja a kóstolási élményt. Ezen felül az ital töménységét vettük figyelembe ennél a pontszámnál, hogy kellően intenzív ízt ad-e.

Íz: mivel itt olyan üdítőkről beszélünk, amelyekben maximum 5% gyümölcstartalom van, ezért az ízt a felhasznált aroma minősége fogja meghatározni, az adja a gyümölcsös ízjegyet. A másik fő szempont, hogy az édes-savanyú ízjegyek arányban álljanak egymással. Véleményünk szerint legnagyobb gond, hogy egyes üdítők olyan édesek, hogy szinte felismerhetetlenek a gyümölcsös ízjegyek. Továbbá ezt az üdítőt gyerekek is fogyasztják, így nem tartjuk egészségesnek, ha a nagyon édes ízhez szoktatjuk őket hozzá. A jellegtelen és / vagy túl édes üdítőket lepontoztuk.

Jól esett-e: itt értékeltük a fogyasztási élményt, hogy az üdítő mennyire esett jól, innánk-e belőle még egyszer.

 

A NARANCSOS, SZÉNSAVAS ÜDÍTŐ VAKTESZT EREDMÉNYE

 

11. XIXO Orange, egységára: 545 Ft/L. Pontszám: 6,3/10 pont  

Enyhébben szénsavas. Az ízét az édes íz és az aromák uralják, az elvárt gyümölcsös ízt kevésbé éreztük.

 

10. Hargita Gyöngye narancs szénsavas üdítőital, egységára: 200 Ft/L. Pontszám: 6,9/10 pont  

Jóleső szénsav mennyiség. Az édes íz dominál, ami elnyomja a gyümölcsös ízjegyeket.

 

9. Queen narancsízű szénsavas üdítőital, egységára: 108 Ft/L. Pontszám: 7,1/10 pont  

A szénsav mennyisége megfelelő. Édes és savanyú ízjegyet is éreztünk, a narancs aromáját alig.

img_5060.jpg

7. Márka narancs szénsavas üdítőital, egységára: 125 Ft/L. Pontszám: 7,2/10 pont  

A szénsav mennyiség harsány, de kellemes. Az édes íz dominál, utóízben jön a narancs aromája.

 

7. Mirinda narancs szénsavas üdítőital, egységára: 182 Ft/L. Pontszám: 7,2/10 pont  

Megfelelő szénsav mennyiség. A cukor elviszi a főízt, így a narancs aromája, csak utóízben érezhető. A legtöbb pontozó túl édesnek találta.

 

6. Fanta narancs szénsavas üdítőital, egységára: 228 Ft/L. Pontszám: 7,3/10 pont  

Megfelelő mennyiségű szénsav. Főízben inkább cukros, utóízben érezhető inkább a narancsíz. A narancsra jellemző savanyú ízjegyet nem találtuk, emiatt a legtöbb pontozónak túl édes volt.

 

5. Schweppes narancsízű szénsavas üdítőital, egységára: 253 Ft/L. Pontszám: 7,4/10 pont 

Szénsav enyhébb mennyiségű a kelleténél. Az édes íz a fő ízjegy utána érezhető a gyümölcs aromája. Egyes kóstolóknak túl édes volt.

 

4. ALDI narancsízű szénsavas üdítőital, egységára: 119 Ft/L. Pontszám: 7,5/10 pont

Harmonikus édes-savanyú ízjegy harmóniát éreztünk kóstoláskor. A narancs íze az édes ízjegy lecsengése után érezhető.

 

2. SPAR Be Fresh! Narancsízű szénsavas üdítőital, egységára: 120 Ft/L. Pontszám: 7,6/10 pont

Megfelelő mennyiségű szénsav. Ez az üdítő leginkább édes és narancsos, a savanyú ízjegy nem jellegzetes, viszont jóleső fogyasztási élményt ad.

 

2. LIDL Freeway narancsízű szénsavas üdítőital, egységára: 120 Ft/L. Pontszám: 7,6/10 pont  

Megfelelő mennyiségű szénsav. Az édes-savanykás íz inkább az édes felé billen. Érezhető a valódi narancs íze is.

 

1. Apenta narancs üdítőital szénsavas ásványvízzel, egységára: 119 Ft/L. Pontszám: 8,2/10 pont  

Kellemes mennyiségű szénsav. Jóleső narancsos íz. Az édes-savanykás ízarányt nagyon jól beállították, utal a gyümölcs savasságára és cukortartalmára is. Kedvező ára miatt nemcsak minőségi, hanem ár-érték arány győztes is.

ÖSSZEGZÉS

Ezek a tesztek is érdekelhetnek!