Jönnek az igazán forró nyári napok és ilyenkor megugrik az üdítők iránti kereslet. Az egyik legnépszerűbb típus a narancsos-szénsavas üdítő, ami a gyerekektől kezdve a felnőttekig sokak kedvence. Már rég szerettük volna vaktesztelni a hazai kínálatot, hiszen egyre több az új termék ezen a piacon, úgyhogy bele is vágtunk. Íme az eredmény!

A SZÉNSAVAS ÜDÍTŐITALOKRÓL

Mivel a Magyar Élemiszerkönyv nem szabályozza a szénsavas üdítőket, így a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség leírását közöljük.

A szénsavas üdítőitalok olyan vízalapú, ízesített, édesített, alkoholmentes italok, amelyek gyümölcs alapanyagokat, növényi kivonatokat, aroma anyagokat, adalékanyagokat, szén-dioxidot tartalmaznak, és amelyek nem tartoznak az élelmiszerkönyvi előírás hatály alá, illetve a tejtermék italok közé.

A szénsavas üdítőitalok általában 12 %-nál kevesebb gyümölcslevet, növényi kivonatot, vagy ezek keverékét tartalmazzák, de ízesítésük történhet kizárólag aromaanyaggal is.

A termékek általános megnevezése “üdítőital”, de lehet alkalmazni kiegészítő jelzőket is, amelyek további tájékoztatást nyújtanak a fogyasztónak az ízről, az összetevőkről, vagy a termék alapvető jellemzőiről. Így például gyümölcslé tartalmú üdítőital nevében szerepelhet a gyümölcs neve, érezhető szénsavtartalom esetén a megnevezést ki kell egészíteni a “szénsavas” szóval, a kizárólag aromával ízesített üdítőitalok megnevezésében az aroma jellegét adó gyümölcs neve után fel kell tüntetni az “ízű” szót.
A gyümölcslevet tartalmazó termékek jelölésén a gyümölcs fotójával, vagy meggyőző rajzos megjelenítésével is utalni lehet a termék jellegét adó összetevőre.

A kizárólag aromával ízesített termék jelölésén a gyümölcs stilizált képe, azaz egyszerűsített formában, árnyalás nélküli színek és egyszerű dimenziók használatával való megjelenítése megengedett, mert az jelzi az ízesítés jellegét, így a fogyasztó számára tájékoztatást ad.

 

A VAKTESZT MENETE

A vaktesztet most a Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület 11 tagja végezte el.

A termékeket az AUCHAN, SPAR, TESCO, ALDI, LIDL, COOP, REÁL üzleteiben szereztük be. A fő szempont most a nem “energiamentes” választék feltárása és tesztelése volt.

Mivel a szénsavmennyiség megítélése fontos volt a teszten, így egyenként mértünk egy termékből 11 mintát a kóstolók elé, a palack felbontása után közvetlenül. A palackot alufóliába göngyöltük, így a kóstolók nem tudhatták épp melyik narancsos üdítőt kóstolják.